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    L'iPad: Une alternative aux cartes.

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    copter
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    L'iPad: Une alternative aux cartes.

    Message  copter le Mer 16 Fév 2011 - 15:19

    La société Jeppesen, spécialiste des cartes aéronautiques, propose une application iPad permettant de remplacer les cartes papiers utilisées par les pilotes d'avion. Elle vient d'annoncer que son produit avait reçu l'autorisation de la Federal Aviation Administration (FAA) pour être utilisée dans les avions de la compagnie de Jet d'affaire "Executive Jet Management"
    Comme dans ce domaine, les choses ne sont pas prises à la légère, c'est le résultat d'une évaluation de trois mois en vol gérée par Executive Jet Management et Jeppesen sous contrôle de la FAA. Cette évaluation visait à la fois l'application mais également l'utilisation de l'iPad dans un cockpit par des pilotes.
    Ainsi, l'utilisation de l'iPad est autorisé selon ce billet de TUAW avec les réserves suivantes : l'iPad doit être fixé et visible en permanence durant les phases critiques du vol. Parmi les tests passés par l'iPad : la tenue aux interférences et à une décompression rapide. Manifestement, la tablette a tenu le choc.
    Quant à l'application, avec elle les utilisateurs bénéficient de procédures d'arrivée, de départ et d'approche, de notifications de changement de carte, de mises à jour en ligne, de cartes de haute qualité en couleur, des données vectorielles avec des détails et des fonctions de zoom.

    Source: http://www.vipad.fr/post/L-iPad-comme-alternative-aux-cartes-papier-dans-les-avions
    Application: http://itunes.apple.com/app/jeppesen-mobile-tc/id382536356?mt=8&affId=1873424

    vanhoute
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    Re: L'iPad: Une alternative aux cartes.

    Message  vanhoute le Mer 16 Fév 2011 - 18:48

    On va finir par être sponsorisé ou équipé entièrement par Apple !


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    french kiss
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    Re: L'iPad: Une alternative aux cartes.

    Message  french kiss le Mer 16 Fév 2011 - 20:57

    Certaines associations commencent à s'inquiéter de la "distraction" dans les cockpits générée par ces nouveaux outils

    mdr : http://www.aopa.org/aopalive/?watch=dpczgxMjqhzgA49OfCP6osVD-0bznKEL&WT.mc_id=110211epilot&WT.mc_sect=sap

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    Re: L'iPad: Une alternative aux cartes.

    Message  copter le Lun 26 Mar 2012 - 16:21

    Thales propose une application, FlyBrief, qui permet aux pilotes de créer et préparer leur briefing de vol directement sur leur IPad à l'aide d'une interface géographique intuitive. En vol, ils peuvent le consulter et visualiser les informations météo et les NOTAM, qui s'affichent sur une carte en fonction de la position GPS. Une fois à destination, ils ont la possibilité d'exporter et de visualiser leur trajectoire de vol en 3D.

    Source: http://www.canso.org/cms/showpage.aspx?id=3882

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    Re: L'iPad: Une alternative aux cartes.

    Message  heli-samu le Mer 5 Sep 2012 - 7:14

    Une nouvelle application Ipad commence également à se développer, il s'agit de runway HD

    http://www.airboxaero.com/products/devices/runwayhd-for-ipad/

    A l'heure actuelle, il n'y a pas de possibilité de recherche de communes, la base de données des DZ france est en cours de préparation.

    A tester !

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    Re: L'iPad: Une alternative aux cartes.

    Message  vanhoute le Mer 5 Sep 2012 - 7:34

    heli-samu a écrit:Une nouvelle application Ipad commence également à se développer, il s'agit de runway HD

    http://www.airboxaero.com/products/devices/runwayhd-for-ipad/

    Il y a tout de même un gros défaut avec les cartes OACI et Cartabossy numériques, elles sont moins lisibles à l'envers sur le GPS...
    C'est un des gros défaut du Bayo Explorer Aéro également...
    Rien ne vaut une carte vectorielle dont les informations sont toujours dans le bon sens de lecture !


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    Re: L'iPad: Une alternative aux cartes.

    Message  l.alliata le Mer 5 Sep 2012 - 14:08

    concernant le système android qu'est il prévu?

    car très franchement je suis pas du tout ipad, qui plus est Android se taille de plus en plus une belle part du marché

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    Re: L'iPad: Une alternative aux cartes.

    Message  copter le Lun 21 Jan 2013 - 13:55

    Sans vouloir faire de publicité, mais voilà ce que j'ai trouvé pour les détenteurs d'un Ipad:




    Lien annonce: http://www.sportys.com/PilotShop/product/15935#

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    Re: L'iPad: Une alternative aux cartes.

    Message  vanhoute le Lun 21 Jan 2013 - 15:31

    copter a écrit:Sans vouloir faire de publicité, mais voilà ce que j'ai trouvé pour les détenteurs d'un Ipad:
    Merci pour ces produits.
    Je serai très curieux d'avoir un retour sur l'utilisation d'une tablette sur la cuisse en hélico...
    Parce que perso, je trouve que l'iPad prend trop de place sur un support fixe.


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    Re: L'iPad: Une alternative aux cartes.

    Message  Evan le Mar 22 Jan 2013 - 20:02

    Ipad : trop grand
    iphone : trop petit

    Ipad mini : le top !

    Ajouter l'application "air navigation" avec les cartes officielles oaci + cartes routières, et c'est le bonheur !

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    Re: L'iPad: Une alternative aux cartes.

    Message  Capitaine flamme le Mar 22 Jan 2013 - 22:55

    Avec air navigation ,il y a une carte ou tu peux faire une recherche par adresse ? et avoir ensuite un cap ou une ligne droite ?comme avec be on road ?

    hgri
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    Re: L'iPad: Une alternative aux cartes.

    Message  hgri le Mer 23 Jan 2013 - 0:15

    bonsoir, jeppesen ne travail pas que pour la pomme. seul bémol (ou pas) seul les galaxy tab sont compatibles (pas les notes), du moins google play bloque le download.



    http://ww1.jeppesen.com/aviation/products/mobile-tc/index.jsp

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    Re: L'iPad: Une alternative aux cartes.

    Message  Evan le Mer 23 Jan 2013 - 7:27

    Salut Capitaine,

    Sur air navigation, tu n'as pas possibilité de rentrer une adresse postale,

    En revanche, tu peux rapidement créer un waypoint :
    soit en rentrant des ccordonnées GPS (que tu auras trouvées sur google earth par exemple)

    soit par une pression du doigt sur l'écran, puis un "go to"

    tu peux alterner sans trop de bidouillage entre une carte oaci et une carte routière


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    Re: L'iPad: Une alternative aux cartes.

    Message  Capitaine flamme le Mer 23 Jan 2013 - 11:02

    tu peux alterner sans trop de bidouillage entre une carte oaci et une carte routière

    Oui mais ça je le fais déja facilement ,donc franchement l IPAD et air navigation n amenent rien Rolling Eyes ....Avec be on road ,j ai en plus la recherche.....

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    Re: L'iPad: Une alternative aux cartes.

    Message  Evan le Mer 23 Jan 2013 - 11:08

    Tu as la carte oaci 1.500 000 sur be on road ?

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    Re: L'iPad: Une alternative aux cartes.

    Message  Capitaine flamme le Mer 23 Jan 2013 - 11:27

    Non j utilise ,ozi android et la j ai la 500 000 et toutes les 100 000 et avec les windget je passe de ozi a be on road ,en une touche les deux etant lancés en simultané sur ma tablette. AVec OZI ,je peux aussi faire comme toi et air navigation .....

    ET sur ton ipad ,peux tu ouvrir un PVE avec des macros ,comme moi avec android 4.0 et king suite 5.2.2 ? logiciel gratuit....Ou faut il payer un autre soft ?

    Evan
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    Re: L'iPad: Une alternative aux cartes.

    Message  Evan le Mer 23 Jan 2013 - 12:09

    Je ne sais pas ce qu'est un PVE, je n'utilise pas ça, désolé de ne pas pouvoir te répondre

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    Re: L'iPad: Une alternative aux cartes.

    Message  Capitaine flamme le Mer 23 Jan 2013 - 12:34

    Un PVE ,c est un plan de vol d exploitation .Un log informatique qui calcule ,la masse CP1,sip max suivant temperature QNH, la quantité minimum de TRO a emporter ,ce gendre de chose .....Je me trompe peut etre ,mais il me semble que c est obligatoire scratch

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    Re: L'iPad: Une alternative aux cartes.

    Message  Evan le Mer 23 Jan 2013 - 12:42

    Je suis pilote privé donc je n'utilise pas ces PVE.

    En revanche j'ai trouvé cet article, mais ça va être payant.

    http://www.aerobuzz.fr/spip.php?article3012

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    Re: L'iPad: Une alternative aux cartes.

    Message  Capitaine flamme le Mer 23 Jan 2013 - 12:48

    Oui c est ce que l on dit tous mais bon ,pas besoin d un ipad ! a 400 euros ,une bonne tablette a 100 euros suffit ! sunny

    copter
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    Re: L'iPad: Une alternative aux cartes.

    Message  copter le Dim 24 Mar 2013 - 11:44

    Un nouvel article sur un site informatique, ainsi qu'une vidéo:

    http://www.vipad.fr/post/ipad-avion-video

    http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=yWzIPVgh1Xg

    copter
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    Différents MOVING MAP IPAD

    Message  copter le Mer 11 Déc 2013 - 10:48

    F-AERO propose un moving map gratuit :
    Depuis le 1er décembre, les utilisateurs de l’application pour iPad F-AERO CAVOK HD bénéficient d’un tout nouveau module, ajouté à ce véritable couteau suisse de la préparation de vol. Mov Map permet ainsi de suivre en temps réel la progression de son avion sur un fond de carte. Une amélioration gratuite apportée à l’application, dont les utilisateurs sont aussi les acteurs.

    Depuis trois ans, Olivier Duque et son équipe de développeurs bénévoles travaillent sur des applications destinées aux iPhone, iPad et autres appareils mobiles fonctionnant sous Androïd. Ces petits programmes permettent de regrouper sur un appareil mobile toutes les infos aéronautiques dont le pilote peut avoir besoin, à la fois pour préparer sa navigation au sol mais également en l’air pour consulter, par exemple, les cartes VAC des aérodromes.

    En partenariat avec la Fédération Française Aéronautique (FFA), F-AERO a développé près d’une dizaine d’applications spécifiques aux produits de la marque à la pomme, notamment à destination des tablettes. Si aujourd’hui l’équipe de développeurs se concentre davantage sur les applications iPad, c’est que la lisibilité de la tablette est bien meilleure que l’écran d’un téléphone. Donc plus facile à lire en vol, dans l’espace confiné de nos cockpits. Ceci dit, même si rien n’interdit son utilisation en France, la tablette tactile doit rester un instrument secondaire et doit être considérée comme une aide à la navigation.

    Pour améliorer encore son application et offrir un service supplémentaire à ses utilisateurs, l’équipe F-AERO s’est donnée une nouvelle mission : proposer un module gratuit intégré à l’application CAVOK qui permette de suivre la progression de son avion en temps réel, avec le principe du "moving map". Le GPS intégré à la tablette permet de localiser l’aéronef sur un fond de carte, et ainsi de suivre une navigation et des points tournants ou way points prédéfinis.

    Le module, appelé "Mov Map", est proposé dans une version 1.0 "basique", déjà bien évoluée, mais qui va s’enrichir avec le temps. Olivier Duque explique : "Nous avons pris le parti de proposer aux utilisateurs une application qui s’enrichira au fil du temps grâce à leurs contributions." En effet, à l’aide d’un bouton nommé "REX", comme "retour d’expérience", l’utilisateur peut faire part des bugs, de ses commentaires et critiques, des ajustements qui lui semblent nécessaires de manière à faire évoluer l’application. "Le but n’est pas de rivaliser avec les géants du secteur qui proposent des offres complexes, mais de faire évoluer notre application tout en restant modeste et surtout de la proposer gratuitement" précise Olivier Duque.

    Même s’il est encore perfectible, Mov Map fonctionne et permet déjà d’afficher un fond de carte AIP France (les cartes officielles de l’aviation civile) avec toutes les zones, ou un fond de carte Open Street Map, et surtout les cartes VAC des aérodromes. "La difficulté a été de faire correspondre les cartes VAC au fond de carte" explique le créateur de F-AERO qui précise : "un géomaticien nous a apporté une aide précieuse dans ce travail fastidieux qui a nécessité six mois de travail." Le résultat : la partie graphique de la carte VAC du Service d’Information Aéronautique (SIA) apparaît au-dessus du fond de carte et permet de visualiser les infos d’approche, de tours de piste etc.

    Mov Map va donc évoluer au fil des semaines et des mois à venir, et se perfectionner. "A partir de ce module, poursuit Olivier Duque enthousiaste, on peut imaginer proposer une coupe verticale du terrain, la vision en 3D, un choix de cartes supplémentaires, une carte du relief, l’enregistrement, l’import et l’export de navigation, la synchronisation avec la carte.aero..." Quelques chantiers en perspective qui permettront de faire évoluer la suite d’applications F-AERO.

    La suite F-AERO CAVOK HD pour iPad est disponible sur l’Apple Store au prix de 9,99 euros. Pour ceux d’entre vous qui possèdent déjà l’application, un onglet "Mov Map" apparaîtra après avoir installé la mise à jour.

    Fabrice Morlon

    Source: http://www.aerobuzz.fr/spip.php?article4445

    Autres moving map:

    AIR NAVIGATION :
    Application de plan de vol et navigation en temps réel pour iOS, Android et MacOS X

    Air Navigation est une application de carte mobile en temps réel pour iPhone, iPad, iPod touch, appareils Android et MacOS X. Elle contient des cartes gratuites du monde entier aussi bien que des cartes officielles de beaucoup de pays. Cette application coûte une fraction du prix d’un GPS portable dédié à l’aviation.
    http://www.xample.ch/air-navigation/


    SKYDEMON :
    Application de plan de vol et navigation en temps réel pour Windows PC,  iOS, Android et MacOS X
    http://www.skydemon.aero/

    Capitaine flamme
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    Re: L'iPad: Une alternative aux cartes.

    Message  Capitaine flamme le Mer 11 Déc 2013 - 22:34

    Oui c est certain que tout cela evolue dans le bon sens ! Smile 

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    Re: L'iPad: Une alternative aux cartes.

    Message  copter le Ven 22 Aoû 2014 - 7:33

    Going Mobile

    2014-08-18 09:37:26
    by Elan Head

    In the four short years since the first iPad was released, Apple’s signature tablet computer has become ubiquitous in the aviation industry. Countless aviation software applications have been developed for the iPad, the iPhone, and other smartphones and tablets: from simple weight-and-balance calculators, to full-featured flight planning apps like ForeFlight. If you’ve piloted an aircraft in the past few years, the odds are high that you’ve used a portable electronic device (PED) for at least part of your pre-flight planning.

    While individuals have been quick to adopt mobile technologies, many aircraft operators have been moving into the 21st century at the speed of dial-up — particularly in the helicopter industry, where small fleet sizes can make it difficult to justify the transition to a paperless cockpit. For a private pilot, joining the digital revolution can be as simple as downloading an app, but for a commercial operator, complying with the relevant regulatory guidance is time-consuming and expensive. It’s not surprising that many commercial helicopter operators have delayed the adoption of electronic flight bags (EFBs), figuring that carting some extra paper around is preferable to 12 months of intensive consultation and negotiation with their principal operations inspector.

    Those attitudes are changing, however. It’s becoming increasingly difficult for operators to ignore the advantages EFBs can offer, not simply as e-readers for charts and documents, but as essential tools for improving organizational efficiency and safety. When used to their full potential, EFBs can enable operators to streamline and automate any number of cumbersome systems — including billing, record-keeping, and document distribution — in addition to replacing paper and improving situational awareness in the cockpit. Adopting EFBs still isn’t easy, but as a growing number of helicopter operators are finding, these far-reaching benefits can make the process worth it.

    By the Book

    First of all, what exactly is an EFB? An electronic flight bag has both a hardware component (such as an iPad) and a software component (one or more software applications intended primarily for flight deck or cabin crew). In casual conversation, “EFB” might be used to refer to either or both, which accounts for some of the confusion surrounding the term.

    EFBs are defined more precisely in several advisory circulars, including United States Federal Aviation Administration (FAA) AC 120-76C, which was updated in May of this year, and Transport Canada AC 700-020. Both establish three classes of EFBs. Class 1 and 2 EFBs are portable electronic devices, such as the iPad, that do not have aircraft certification approval for their design or internal components. They differ primarily in how they’re used within the aircraft — while Class 1 EFBs are not mounted in the aircraft, connected to aircraft systems for data, or connected to a dedicated aircraft power supply, Class 2 EFBs may be. Class 3 EFBs, meanwhile, are devices certified in accordance with applicable airworthiness regulations, and thus not part of the commercial off-the-shelf PED revolution.

    In addition to defining classes of hardware, the FAA and Transport Canada advisory circulars also set out three types of software applications. Type A software apps are paper replacement applications primarily intended for use during flight planning, on the ground, or during noncritical phases of flight; examples include company manuals and operations specifications, and flight and duty time logs. Type B software apps are paper replacement applications intended for use during all phases of flight; they include apps for calculating performance, and interactive electronic aeronautical charts. Finally, Type C applications are, like Class 3 EFBs, certified in accordance with airworthiness regulations, and include the critical communications and navigation functions found in avionics.

    The regulatory approval process for adopting EFBs depends not only on the hardware and software types involved, but also on what type of operations you perform. If you’re a private operator, a public use operator, or your commercial operations are limited, you may not need approval at all. In the U.S., AC 91-78 provides pilots conducting operations under Federal Aviation Regulations (FAR) Part 91 with authorization to use EFBs during all phases of flight operations, provided that the information displayed is the functional equivalent of paper reference material  and the information being used for navigation or performance planning is current, up-to-date, and valid. This advisory circular provides pilots with some common-sense guidance on using EFBs — recommending, for example, that a secondary or backup source of aeronautical information be available in the aircraft — but it leaves most of the implementation decisions up to the pilot-in-command.

    If you carry passengers for hire, however, don’t expect to get off so easily. AC 120-76C and AC 700- 020 are each more than 30 pages in length, and most of those pages are devoted to describing the EFB approval process for commercial, passenger-carrying operations. You might assume that this process would be simpler for a visual-flight-rules (VFR) helicopter operator than for, say, American Airlines, but you would be wrong. When it comes to EFBs, even small operators must jump through a lot of hoops, satisfying a list of requirements that range from electromagnetic interference (EMI) testing to a carefully documented six-month validation period.

    The process that Columbia Helicopters went through to implement iPads — which it uses as Class 1 EFBs for electronic document storage, weight-and balance calculations, and load manifests — is a good example of what’s involved. Based in Aurora, Ore., Columbia operates a fleet of heavy-lift 234 Chinook and 107-II Vertol helicopters on diverse missions around the world, including FAR Part 135 operations for the U.S. government in Afghanistan. Columbia started its EFB program from scratch in early 2011 and obtained regulatory approval in May 2012, using custom software apps tailored to its unique operations. At the time, the company wasn’t aware of any other operators in its market that were using iPads in the cockpit, although it knew that airlines were starting to adopt them.

    “The process was lengthy — it took more than a year,” said Columbia Helicopters operations quality manager Christian Boatsman, a pilot and software developer who took the lead on the project. He explained that Columbia worked closely with the FAA throughout the process, and carefully followed the guidance in AC 120-76, actually developing a “compliance matrix” to ensure that the company met all of the advisory circular’s requirements. Along the way, Columbia benefited from its considerable in-house expertise; for example, because Columbia holds the type certificates for the 234 and the 107, its engineers were able to develop their own EMI testing procedures.

    According to Boatsman, one of the most involved parts of the process was the six-month validation period, during which time selected flight crews tested EFBs side-by-side with traditional paper reference materials, documenting any issues that arose. And issues did, in fact, arise. Columbia classified errors according to their type (user error, programming error, data discrepancy, version discrepancy) and performed a risk analysis on each problem. Explained Boatsman, “We tried to look at, how can we decrease the chance of that recurring, and also the risk associated with that.” Software applications were tweaked, and databases were corrected. When it came to user errors, Columbia found that most of these were due to inadequate training, so it beefed up its on-site training program and created supplementary training videos. Now, Boatsman said, Columbia’s pilots each undergo around four to six hours of training on EFBs, including scenario-based training sessions in a flight simulator.

    Is this process overkill for a VFR helicopter operator? Compared to the ease with which private pilots can start using iPads and other PEDs, it may seem that way. But there’s also an argument to be made for careful, thoughtful integration of EFBs in any company that already relies on well-defined operational procedures, as most commercial helicopter operators do.

    “The main part of the approval process under FAA as well as EASA [European Aviation Safety Agency] is adopting appropriate training and operational procedures to safely introduce EFBs into your daily flight operations,” explained Markus Siebert, the Berlin, Germany-based creator of the iPad software application heliEFB. “EFBs are fundamentally changing your flight planning, flight documentation, and record-keeping processes. Those new processes have to be described in appropriate operational procedures in order to receive operational approval for EFBs.”

    Thinking Strategically

    Given the amount of work involved in obtaining approval for EFBs, it’s not surprising that many of the pioneering users of EFBs in the commercial helicopter industry have been large operators with substantial resources to devote to the task. Among these pioneers have been a number of major offshore oil-and-gas operators, including CHC Helicopter. As previously reported in Vertical (see p.87, Oct-Nov 2011), CHC began developing an EFB system and integrating it into its enterprise resource planning and scheduling systems in early 2011, and is now in the process of deploying iPad-based EFBs on a majority of the 250 helicopters that the company operates in 30 countries around the world. Although CHC was quick to appreciate the iPad’s convenience factor for pilots, its ambitious rollout of EFBs has been driven by a wider vision. For CHC, EFBs are more than just time- and space-savers for the cockpit — they’re tools for standardizing its widely distributed global operations, speeding its billing processes, and enhancing its safety management system.

    “[CHC] is a very data-driven organization, in the best sense of the phrase,” remarked Jeff Johnson, VP of business development for Fargo, N.D.-based Appareo Systems, which was hired by CHC to develop a customized flight planning and data distribution application called Mission Manager. According to Johnson, Appareo has designed the app as “very logisticscentric” to assist CHC in flowing information to and from its many far-flung bases. Before and after each mission, data from that flight transfers back to the company in “a very centralized and organized fashion,” where it can tie into maintenance and crew scheduling systems. Johnson noted that the data can also be used to generate quick, accurate customer invoices, which are less likely to be disputed than invoices based on handwritten notes.

    PHI, Inc. is another major helicopter operator that has taken an integrated approach to implementing EFBs. PHI began working with the enterprise software company Ramco in 2005 on a custom EFB solution as part of a larger effort to integrate its maintenance, materials, and finance and accounting systems, and extend paperless operations to the cockpit. Refined and updated over the years, this software forms the basis for the off-the-shelf EFB solution that Ramco now offers to other helicopter customers, who are typically also users of its maintenance software. “Maximum benefits come from integrated deployment,” explained Praveen P N, Ramco’s principal consultant for aviation. While large operators like PHI have led the way in this integrated approach, he said, medium-sized operators can also achieve significant efficiencies by fully or partially integrating EFBs with other enterprise systems.

    What about smaller operators? That’s where the calculusbecomes more difficult. Large and medium-sized operators often have compelling business cases for adopting EFBs, and can afford to invest in customized software that is tailored to their individual requirements — which are often very different from those of airplane operators for which most aviation apps are designed. “It’s been really, really beneficial to have our own apps,” emphasized Christian Boatsman of Columbia Helicopters, advising other operators who are considering EFBs to “try to find the resources to do it yourself if you can.” Of course, that simply isn’t an option for many on-demand operators with only a handful of helicopters, who may reasonably decide that implementing EFBs isn’t worth the hassle for the sake of a bit of paper-saving.

    Their prospects are improving, however, as more software developers are turning their attention to the helicopter industry. Among them is heliEFB’s Markus Siebert, a helicopter pilot himself who has developed his customizable off-the-shelf EFB software specifically for helicopter operators. Created for the iPad, heliEFB offers many of the features found in custom helicopter EFB applications, including flight and fuel planning, weight and balance, load manifest, and flight log functions. The software’s standard application programming interface allows logged data to be transferred to maintenance and flight operations systems, so that helicopter companies of all sizes can achieve the same integration benefits that many large operators have already come to rely on.

    According to Siebert, one of heliEFB’s European launch customers has already fielded its first units at five of its 34 air rescue bases, and, at press time, was expecting to receive operational approval under EASA in July. Siebert hopes that deployment in North America will be close behind. “Working closely together with two prospective U.S. launch customers, we will be fielding the first units for FAA operational approval in August,” he told Vertical.

    As helicopter-specific EFB software becomes more capable and widely available, it seems inevitable that more helicopter operators will abandon paper for the convenience, efficiency, and potential cost-savings of paper. But even small operators using off-the-shelf apps will get the most out of their EFBs by adopting them as larger operators have — through a careful process driven by well-defined organizational goals.

    “You have to be very clear about what you want out of an EFB deployment — are you just reducing paper, or looking for overall efficiency gains?” said Ramco’s Praveen P N, when asked what advice he would give helicopter operators considering an EFB program. “It’s pretty much driven by your vision.”

    Source: http://www.verticalmag.com/news/article/28484#.U_byDaMYuFE

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